Hudvårdsrutin

img_0919Att ha en minimalistiskt hudvård vore väl såklart att bara tvätta sig med vatten då och då. Men så är det ju få av oss som har det. Jag gillar hudvård, eller rättare sagt så gillar jag att ha en hud som mår bra, som inte är torr och inte fet, som har lite lyster och som känns bra.

I perioder har jag använt en hel del produkter, säkert inte så många i vissas ögon, men för många för att jag ska trivas. Oavsett om det var ”förr” när jag använde ”konventionella” produkter med massa kemikalier eller om det var efter min påbörjade resa mot en mer minimalistisk livsstil med naturliga produkter så var det många produkter. Nu försöker jag istället använda färre produkter men med många användningsområden. Jag försöker också tänka ”så få produkter som möjligt – så stor utdelning som möjligt”.

Borste

Jag har börjat torrborsta kroppen, kanske inte innan varje dusch, men så ofta som jag kommer ihåg det. Det tar några minuter att gå igenom kroppen och ska tydligen ha flera positiva fördelar. För mig är det framförallt för att göra huden len och hindra inåtväxta hårstrån. Detta ersätter, och fungerar bättre, än kroppsskrubbar.

Avocadoolja (och tvättrasa)

Innan har jag under många år använt jojobaolja men har nu gått över till avocadoolja och känner mig ännu mer nöjd (gillade starkt jojobaoljan!). Framförallt använder jag oljan till att rengöra ansikter och att smörja in ansiktet. Jag rengör på två olika sätt beroende på dagsbehovet.

1. Har jag en del smink samt känner att jag behöver skrubba ansiktet så använder jag trasan. Först smörjer jag in ansiktet med en skvätt olja, sen blöter jag trasan i hett vatten, lägger som en mask över ansiktet en stund, och sist skrubbar/tvättar jag av allt smink. Sen upprepar jag det en gång till med baksidan av trasan. Ska jag duscha smörjer jag mig innan och tar sedan med trasan in i duschen. En fördel med att smörja sig innan dusch, framförallt under kallare årstider, är att vattnet inte torkar ut huden på samma sätt, vilket innan har varit ett stort problem för mitt ansikte.

2. Räcker det med en lättare rengöring tar jag bara olja i ansiktet och sen vatten.

Jag smörjer mig även med oljan, framförallt inför natten eftersom huden kan bli en aningen glansig, men det funkar även på dagen, speciellt om jag inte använder något smink på huden. Kan använda en aningen olja under vintern, under vanlig ansiktskräm också.

Oljan kan även användas för att smörja in kroppen eller några droppar i hårändarna.

Ansiktskräm

Face Lotion Moist från Maria Åkerberg är underbar, tillför fukt och känns lätt men ändå återfuktande. Beroende på årstid samt hur huden känns varierar jag med bara ansiktskrämen, bara oljan, eller lite olja under ansiktskrämen.


All Day Balm

Ett stift som har många användningsområden. Som lypsyl, att ha på på partier på kroppen som känns extra torra och med utslag som jag ibland får på händerna, eller för att mjuka upp fötterna under natten osv. 

Vilka är dina bästa, enkla, hudvårdsrutiner som ger stor utdelning? 

4 reaktioner på ”Hudvårdsrutin

  1. Tack för bra inspo! Det går inte att låta bli om att tipsa om kokosoljan. Använder den för sminkborttagning och återfuktning inför natten. Helst inte dagtid dock för det blir lätt en glansfest i pannan.

    Gilla

    1. Haha, glansfest var ett bra ord! Ja, kokosolja använder jag också ibland, som hårinpackning tex. Men har fått maken att smörja sig med kokosolja, samt ha lite i hans hår som annars är tjockt, strävt och bångstyrigt. Nu är det mjukt och fint och inga kletiga stylingprodukter behöver han!

      Gilla

  2. Vilket intressant inlägg! Ditt tips om torrborstning tar jag med mig, det låter som en riktigt bra grej att komplettera med.
    Jag övergick för ett par år sedan till att koka min egen hudkräm, på avokadoolja, jojobaolja, kakaosmör, sheasmör och bivax, med lite variationer från gång till gång. Den har jag i ansiktet morgon och kväll (ja, det blir lite glansfest några minuter, men faktum är att den går in mycket fortare än man tror), och till kroppen när det behövs. Sen jag började med handgjord ekologisk tvål, som är lite överfettad, till både hud och hår, behöver jag smörja in kroppen mycket mer sällan. Men händer och fötter kan det vara skönt att smörja in då och då. Älskar känslan av enkelhet och renhet. Plus att det är en fröjd att packa necessären när jag ska ut och resa. 🙂

    Gilla

    1. Åh, det låter som en riktigt härlig kräm! Ja, det tog ett tag innan man vågade ”lita på” att det som kändes som väldigt kladdigt och glansigt så lätt kunde smälta in i huden och göra underverk! Kul att du fick lite inspiration 👍🏻

      Gilla

Kommentera

